Gringo’s / Gringa’s - Reisverslag uit Cuellaje Alto, Ecuador van Mirjam Timmer - WaarBenJij.nu Gringo’s / Gringa’s - Reisverslag uit Cuellaje Alto, Ecuador van Mirjam Timmer - WaarBenJij.nu

Gringo’s / Gringa’s

Door: Mirjam Timmer

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

21 September 2014 | Ecuador, Cuellaje Alto

Buitenlandse vrouwen met een blanke huid worden gringa’s genoemd. Dat is geen scheldwoord, ze zijn uiterst interessant. Leeftijd maakt niet uit. Zodra je kenbaar maakt dat je beschikbaar bent, ontstaat er een ware jacht onder de mannen. Hier in Ecuador is de heersende mening dat een blanke huid mooier is dan een donkere huid. De mannen vinden hun eigen vrouwen lelijk, gewoon vanwege die donkere huid. Dus als zich de mogelijkheid aandient om met een gringa te trouwen, zullen de mannen die kans direct aangrijpen. De vrouwen doen er alles aan om zo min mogelijk zon te vangen, zodat ze zo licht mogelijk blijven.
Hoe meer ik dit gegeven op mij in laat werken, hoe verdrietiger ik word. Ik ken de verhalen uit de geschiedenis natuurlijk wel, ik weet ook wel dat er nog steeds plekken op aarde zijn waar huidskleur echt een issue is, nu zit ik daar ineens middenin. En dan ook nog aan de kant van de ‘gelukkigen’. Hier moet ik mijn weg in gaan vinden.

Er zijn mij diverse verhalen in geuren en kleuren verteld, van situaties waarin blanke buitenlandse vrouwen hun blanke huidskleur hebben uitgebuit en genoten van alle aandacht die ze kregen. Er gaat zelfs een verhaal van een blanke buitenlandse vrouw die twee keer naar Ecuador is gekomen om zwanger te raken. Zij wilde geen man, slechts kinderen. Soms is het ook best grappig.

  • 21 September 2014 - 17:14

    Karel:

    Ha, gringa!
    's Lands eer, 's lands wijsheid . . . een beetje respect terwijl je (bijna) poedelnaakt zoveel mogelijk tijd in de zon doorbrengt zonder zonnebrand. Ik verwacht je pikzwart, op zijn minst donkerbruin verbrand terug.
    In Nederland wordt er zonnebruin verkocht. Dan kleur je terwijl je geen zon ontvangt. Moet ik een doos jouw kant op sturen? Of ligt de behoefte ergens anders?

    Spannend hoor, ik begrijp het dilemma ook wel. Maak er op subtiele wijze gebruik van door gestelde doelen (met wat extra hulp) te halen.

  • 21 September 2014 - 18:23

    Ella:

    Lieve Mirjam,
    Wat een reis! NU al...en je bent nog maar net begonnen!
    En nu al spieren als ballonnen, een conditie als een leeuwin en een schare mannen aan je voeten. Haha! Kan niet wachten op je volgende verslag.
    Ik wil je trouwens graag even een mail sturen. Welk mailadres lees je af en toe? Heb alleen j schoolmail en DAT vertik ik!

  • 21 September 2014 - 18:35

    Winnifred:

    Ha mentormaatje!
    Wat een avontuur...wat een verhalen! En oh....hoe zul je straks onze super verwende leerlingen tegemoet gaan treden........ik zou onze kinderen een kijkje in deze andere wereld gunnen zodat zij merken hoe bevoorrecht zij zijn.....of misschien ook wel niet?!....hoe gelukkig zijn deze kinderen en hoe gelukkig de kinderen bij ons?

  • 21 September 2014 - 20:29

    Maria:

    Hoi,

    Ga je voortaan maar klimgeitje noemen denk ik ;-) Wat een prachtig stel spieren zal jij krijgen, zeg. Zal aan je denken als ik weer de lift neem naar de tweede verdieping!

    Wat een uitdaging om onze nederlandse manier van lesgeven over te brengen op de docentafhankelijke wijze van lesgeven daar. Je kunt de komende periode al je ervaring hierop loslaten. Ben ook erg benieuwd welke leservaringen van daar uit je straks hier gaat gebruiken.

  • 21 September 2014 - 20:56

    Paul:

    Ha Mirjam,

    Toen je bij Rolf vertelde over je aanstaande avontuur, had ik niet gedacht dat je met deze verhalen zou komen. Ik lees zet als een prachtige spannende feuilleton! ik kijk al weer uit naar het vervolg...


  • 21 September 2014 - 20:56

    Paul:

    Ha Mirjam,

    Toen je bij Rolf vertelde over je aanstaande avontuur, had ik niet gedacht dat je met deze verhalen zou komen. Ik lees zet als een prachtige spannende feuilleton! ik kijk al weer uit naar het vervolg...


  • 22 September 2014 - 08:26

    Monika:

    Ha Mirjam,
    Weer bedankt voor al je verhalen en foto's, geweldig om mee te lezen.
    We kijken naar je berichten uit.
    Dikke knuf.

  • 22 September 2014 - 10:52

    Mark:

    Mooie verhalen Mir, absorb it all! :)

  • 22 September 2014 - 11:34

    Sanne:

    Wow Mir, wat een reis en ervaring!! Net even naar je foto's gekeken en met je mentorklas het over jou gehad! We zijn trots op je!

    genietttttt

  • 24 September 2014 - 12:48

    Bert:

    Ha lieverd! Wat een ervaringen, ontberingen! Maar ook prachtige verhalen. We leven met je mee. Hopen dat je veilig terugkomt!
    Heel veel liefs, un fuerte abrazo.
    Anneke en Bert, vanuit de campo in Órgiva

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Actief sinds 24 Aug. 2014
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 13584

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 06 December 2014

Op avontuur in Ecuador

Landen bezocht: