start 5 dagen reizen - Reisverslag uit Apuela, Ecuador van Mirjam Timmer - WaarBenJij.nu start 5 dagen reizen - Reisverslag uit Apuela, Ecuador van Mirjam Timmer - WaarBenJij.nu

start 5 dagen reizen

Door: Mirjam Timmer

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

04 Oktober 2014 | Ecuador, Apuela

Om 04.00 ging mijn wekker af. Direct was ik klaar wakker, wat overigens de hele nacht met enige regelmaat gebeurde. Best spannend om 5 dagen rond te gaan trekken en de enige bus uit het gehucht waar ik zit vertrekt om 05.30 uur. Verslapen is geen optie, want dan kan ik pas de volgende dag weg.
Om 05.00 ging de hele familie in het pikkedonker omlaag, er was zelfs geen maan. Met bepakking op mijn rug was dat geen echt pretje. De rest van de familie ging naar Otavalo, ik naar Apuela. Een dorpje waar ze warm water bronnen hebben. Ik ben wel toe aan een heerlijk warm bad na al die koude douches van de afgelopen weken.
Om 07.00 uur zit ik met een gerust hart aan een ontbijt (met koffie!), het eerste deeltje van mijn trip is goed gegaan. Ik ben op de plaats waar ik wil zijn en de dag ligt voor mij. De enige twee hobbels die ik nog te nemen heb zijn een fatsoenlijke slaapplek vinden voor een oké prijs in een gehucht waar bijna niets is en ontdekken waar de Nangulvi bronnen zijn. Maar daar kom ik wel uit.

De bronnen blijken een schattig paradijsje te zijn dat is opgebouwd met heel eenvoudige middelen. Het water van het warme bad is 40 graden. Heerlijk! Als je daarna in het 'gewone' bad duikt, koel je heerlijk af. Grote verrassing is dat ik een bekende tegenkom uit Cuellaje met wie ik al eerder gesproken heb over mogelijk muzieklessen gaan geven in dat dorp (waar ik elke zondag internet heb en de blog update). We smeden samen plannen en spreken af dat ik volgende week zondag beschikbaar ben voor een ontmoeting met de mensen in het dorp die zin hebben in muziek maken / les willen / samen willen zingen / ... Zij gaat een bijeenkomst organiseren voor geïnteresseerden om te peilen waar de behoefte ligt, die bijeenkomst zal volgende week zondag zijn.
Terug in Apuela ontdek ik de koffie coöperatie die tegelijk fabriek is. Helaas wordt er vandaag niet gewerkt, ik mag wel vanaf de buitenkant alle verschillende ruimtes zien waar gewassen, gesorteerd, gebrand, gemalen en verpakt wordt. Bij het kopen van een pak koffie word ik flink afgezet, $6,- voor 250 gram. Maar goed, ik was gewoon niet bijdehand genoeg. Lulverhalen over al het werk dat aan die koffie verricht wordt en zo, alsof dat niet gebeurt bij de koffie die wij in Nederland kunnen kopen...
De kamer die ik gevonden heb, ligt aan het plein, waar na zonsondergang een waar volleyballeven van start gaat. Die sport is echt een ding in de dorpen waar ik tot nu toe geweest ben, ze spelen elke dag en heel fanatiek. Voor $8,- heb ik een prive kamer en prive badkamer (ik ben de enige toerist in Apuela). Spotgoedkoop. Als ik het licht uit doe ontdek ik wel een cucaracha op de vloer! Waar er één is zijn er meer? Ik val erg onrustig in slaap... Morgen 06.30 uur de bus naar Otavalo. Twee uur slingeren door de bergen. Morgen is het zaterdag, dé grote marktdag in die stad. Dan komen de mensen uit alle omliggende dorpen hun handelswaar aan de man brengen. Heen veel handcraft.

  • 04 Oktober 2014 - 23:10

    Anneke:

    Hola Mirjam! Wat een leuke reisverslagen maak jij zeg!! Ik geniet elke week van je verhalen, erg spannend en leuk om te lezen.. Je schrijft heel beeldend, ik kan me het heel goed voorstellen hoe het is. En de ontberingen, nou nou, wel stoer hoor dat je dit allemaal doet!

    Geniet van je tripje met de leuke uitstapjes, we lezen het graag!

    Dikke kus van ons, Anneke en Bert

  • 04 Oktober 2014 - 23:48

    Netty Veltman:

    Ik geniet van je mooie verhalen. Je moet wel afzien, maar de ervaringen die je opdoet zijn geweldig.
    Geniet er van, voordat je het weet is het weer voorbij.
    liefs,
    Netty

  • 05 Oktober 2014 - 00:01

    Esther:

    He Mir, een dag eerder dan verwacht.
    Leuk dat je al iemand hebt gevonden die wat met muzieklessen wil gaan doen. Het zou leuk zijn als ze dat met wat hulp zelf op kunnen gaan pakken.
    Geniet van je vrije dagen.
    Groeten MEQ

  • 05 Oktober 2014 - 10:28

    Rolf Weeshoff:

    Spannend om te lezen. je blog heeft echt een titel die de inhoud dekt.
    Blijf genieten en verbazen.

  • 05 Oktober 2014 - 11:55

    Helne Chen:

    Leuk om te lezen allemaal. Wat een avontuur. Ga opzoeken wat een cucaracha is maar kan me er iets bij voorstellen dat je niet meteen geheel wegdroomt. Ben benieuwd naar het volgende verhaal...

    groetjes Hèlen en Ron

  • 05 Oktober 2014 - 12:09

    Winnifred:

    Tsjong tsjonge.....wat een verhalen! Zeer boeiend, vaak afzien, grnezen verleggen, flexibel zijn, loslaten, genieten, verbzen, ....je doet het allemaal!

  • 05 Oktober 2014 - 14:23

    Mark Otten:

    Supertoffe verhalen en avonturen Mir! You go girl! :)

  • 05 Oktober 2014 - 15:53

    Herman:

    La cucaracha, la cucaracha
    Ya no puede caminar
    Porque no tiene, porque le falta
    Un cigarro que fumar.

  • 05 Oktober 2014 - 19:46

    Monika:

    Ha Mirjam, wat een verhalen weer! dankjewel. x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Actief sinds 24 Aug. 2014
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 13589

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 06 December 2014

Op avontuur in Ecuador

Landen bezocht: