Galapagos Isla Isabella - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Mirjam Timmer - WaarBenJij.nu Galapagos Isla Isabella - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Mirjam Timmer - WaarBenJij.nu

Galapagos Isla Isabella

Door: Mirjam Timmer

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

26 Oktober 2014 | Ecuador, Galápagos

De boottocht naar Isla Isabella. Twee buitenboord motoren van 200 pk ploegen door het zeewater, maken een hels kabaal en zorgen voor flinke boeggolven. Na 2,5 uur stappen we redelijk gaar van de boot. Gelukkig geen last van zeeziekste gehad! We worden welkom geheten door een groep zeehonden die lekker ligt te zonnen op en om de bankjes die er staan. Een vertederende aanblik, vooral als we foto's maken. Het is net alsof ze 'mooi gaan zitten' voor de foto!
Het hostel blijkt vlakbij de pier te zijn, dus we zijn al snel ingechecked en hebben onze bagage gedropt.
De snorkeltocht regelen, de laatste boot teug voor de volgende dag regelen, en dan eerst uitgebreid ontbijten. Honger! De pannekoekjes van groene banaan met kaas en roerei gaan erin als koek, nog een glas vers sap en een flinke bak koffie en wij kunnen er weer tegen.
Bij de pier treffen we een vriendelijke visser die met ons een kayaktocht doet in de baai. Hij vertelt van alles over het ontstaan van de eilanden, het witte koraal en de diverse dieren die we zien. Welke dieren dat zijn? Pinguïns, zeehonden, blue footed boobies, waterschildpadden, roggen, pelikanen, vele soorten krabben, van alles. Het is een heerlijke tocht met een gids die begaan is met zijn leefomgeving en met het behoud van de eilanden.
Omdat het lopen Jan zwaar valt, huren we fietsen om naar de muro de lagrimas te fietsen. Deze muur is gebouwd door gedetineerden die op het eiland gevangen zaten. Onderweg komen we flamingo's tegen, leguanen in diverse formaten en schildpadden. Geen enkel best lijkt bang te zijn. Ze gaan niet aan de kant, verschuilen zich niet, ze zijn gewoon in hun eigen leefomgeving en jij mag gast zijn. Super gaaf!
Dit eiland is veel kleiner, er zijn pakweg 5 restaurantjes. We kiezen op de gok en op basis van een buitenterras. En wat blijkt: ze serveren gegrilde Kreeft voor een prima prijs. Ik ga natuurlijk voor de bijl.. De Kreeft blijkt enorm, ik krijg hem niet op. Wel fijn: ze hebben hem alvast doormidden gekliefd. Dat scheelt een hoop werk.
Een groep Chinezen houdt ons van 5.00 tot 7.00 uur uit onze slaap. Voor onze kamer hebben ze luidruchtige conversaties, blazen rook onze slaapkamer in, grrrrrr! Opstaan? Er iets van zeggen? Dan ben ik echt wakker... Mij twee uur lang ergeren is ook niet alles... Om 7.00 worden ze opgehaald door hun taxi's en is het voor ons tijd om op te staan. Snorkelen!
Wat een geweldige belevenis! Eerst een flink stuk varen (ruim 45 min), maar dan gaan we het water in met twee gidsen die heel goed blijken te weten wat ze doen. We zien het ene beest na het andere, worden meegenomen naar prachtige rotsformaties, een gids heeft een onderwatercamera bij zich en fotografeert bijna continu. We zien waterschildpadden, zeehonden die met ons willen spelen, roggen, haaien, zeepaardjes, zeesterren, prachtig gekleurde kleine visjes waarvan ik de namen niet weet, het is een machtige ervaring. Terwijl anderen een wetsuit aanhebben, dachten Jan en ik dat dat niet nodig was. En het blijkt waar. Hollanders kunnen wel tegen een beetje kou. Sommigen komen (in wetsuit) klappertandend terug de boot in, wij hebben het niet koud. Jan heeft wel heel veel moeite met zijn ademhaling, hij stopt eerder met snorkelen (en blijkt de volgende dag flink verbrand te zijn omdat hij lekker in het zonnetje op de voorplecht is gaan zitten).
De foto's van de gids krijgen we mee op een memoriestick. Die houden jullie nog tegoed, want ik heb op dit moment geen laptop bij me. Het zijn er 278, ik ga eerst een schifting maken.
Om 15.00 uur hebben we de laatste boot teug naar Santa Cruz, waar we nog een heerlijke avondmaaltijd met ..... vis nuttigen. Met de taxi naar het Hostal om Jan zijn been en longen te sparen en moe maar voldaan ons bed in.

  • 26 Oktober 2014 - 07:54

    Ludy:

    Wauw, ik wil ook! al die natuur, geweldig.

  • 26 Oktober 2014 - 08:40

    Marjolein Sterkenburg:

    Hoi Mirjam!
    Ik geniet ook mee van je verhalen!
    Dit klinkt als een droomreis!
    Wens je dan ook nog een hele fijne bijzondere tijd toe!
    Ook zonder foto"s zie ik het bijna voor me!
    Groetjes Marjolein

  • 26 Oktober 2014 - 09:11

    Netty Veltman:

    ik ben bijna jaloers als ik lees wat jullie allemaal meemaken.. Nee hoor, ik gun het je van harte. Het is mooi om te lezen hoe je geniet.
    Al die mooie dieren zien in hun eigen leefomgeving is geweldig.
    groetjes,
    Netty

  • 26 Oktober 2014 - 09:15

    Anneke:

    Hola Mirjam,
    wat weer een bijzonder verhaal! Die dieren, wat bijzonder! Ik ben benieuwd naar de foto's. Jullie genieten, wat ontzettend leuk. ik moet je zeggen dat ik de verslagen al een beetje miste... gelukkig zag ik vanochtend ineens weer twee nieuwe Ecuadoravontuurverhalen!
    Wat jammer dat Jan last heeft van lichamelijke ongemak, hopelijk herstelt het zich snel.
    Genieten jullie verder en we kijken uit naar het volgende verhaal!
    Un abrazo van ons, A en B

  • 26 Oktober 2014 - 09:28

    Marcel:

    Phoe phoe, het kan niet op zeg. Wat een mooie belevenissen. Ik zie het tijdens het lezen zo voor me. Maar ben ook heeeeel benieuwd naar de foto's. Gelukkig heb je nog wat weken om er nog meer te maken. Veel plezier weer gewenst Mirjam.

  • 26 Oktober 2014 - 09:35

    Rolf:

    Wat genieten van de verhalen over de mooie natuur en het landschap. Er schuilt een geografe in jou, Miriam. Fijn dat ondanks de pech Jan toch ook alles kan meemaken.
    Jullie beiden veel plezier in het paradijs.

  • 26 Oktober 2014 - 10:15

    Ella:

    Lieverd wat een prachtige verhalen weer!!! Ben , net als iedereen, ontzettend benieuwd naar de foto's! Heerlijk dat jullie dit samen kunnen mee maken! Ik wacht vol ongeduld op jullie volgende verhaal!!!
    (Ik stuur je vandaag een mail om je bij te praten over "hier")
    Dikke kus. Ook van Hans.

  • 26 Oktober 2014 - 10:24

    Maria:

    Zondagochtend: kopje thee, gebakken eitje en jouw prachtige verhalen. Wat een heerlijk begin van de dag!

  • 26 Oktober 2014 - 11:28

    Winnifred:

    Super.......nooit geweten dat er zoveel toerisme is op deze eilanden. En mooi om te lezen dat dit blijkbaar prima samengaat zonder dat de dieren hiervan schade ondervinden. Ze zijn niet schuw geworden......ben benieuwd naar de foto's.

  • 28 Oktober 2014 - 18:08

    Mark Otten:

    Gaaf Mir!! Genieten! X

  • 02 November 2014 - 20:36

    Ernst :

    Hoi Mirjam,

    In lees ik af en toe je verslagen, in mijn werkdrukte van deze periode, je schrijft erg leuk, nu even de tijd genomen om te reageren.
    Wat een fascinerende ervaring op de Galapagos,gaaf hoor en mooie foto's, echt een mooie droomreis! Heerlijk dat jullie dit samen mee konden maken!
    Ik wens je voor de komende periode ook nog een hele fijne tijd toe!
    Geniet er van! Liefs !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Actief sinds 24 Aug. 2014
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 13586

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 06 December 2014

Op avontuur in Ecuador

Landen bezocht: