Logeren bij een imker - Reisverslag uit Cuellaje Alto, Ecuador van Mirjam Timmer - WaarBenJij.nu Logeren bij een imker - Reisverslag uit Cuellaje Alto, Ecuador van Mirjam Timmer - WaarBenJij.nu

Logeren bij een imker

Door: Mirjam Timmer

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

22 November 2014 | Ecuador, Cuellaje Alto

In het weekend mocht ik logeren bij Alfredo, een imker uit Cuellaje. Hij is de voorganger van het kerkje waar ik aan de slag ben. Als ik hem vertel dat ik in Nederland ook met bijen bezig ben, wordt hij helemaal enthousiast. Samen gaan we naar de bijenkasten en hij legt mij uit hoe hij pollen oogst. Zijn honing is heel smaakvol, maar de honing die ik uit Otavalo heb meegenomen is nog lekkerder. Hij vindt het heerlijk om mij te praten over het houden van bijen en van alles te laten zien. Ik noteer gretig alle termen die bij het bijen houden horen in het Spaans en laat een enkele foto zien die ik heb (met dank aan Ludy).
Een wintertijd zoals wij die kennen, bestaat hier niet. Van februari tot november zijn er heel veel bloemen en dus is er veel honing Van november tot februari is er minder honing, maar er zijn nog steeds bloemen. De bijen hoeven nooit bijgevoerd te worden, ze zorgen volledig voor zichzelf. Alfredo houdt de Italiaanse bij. Thuis eens opzoeken wat dat voor bij is.
Het jonge hondje en de twee jonge katjes zijn erg vermakelijk, het samen spelen tussen die drie gaat wat moeizaam. De katjes delven steeds het onderspit, aangezien het hondje ze gewoon omgooit. Ze eten gezamenlijk uit één bord! Jammer dat een foto niet wil lukken. Ze deinzen terug van het licht waarmee ik scherp stel.
Alfredo brandt zijn eigen koffie en mixt die met hele grote gebrande tuinbonen. Dit zou moeten helpen tegen de cafeïne in de koffie. Volgens hem slaap je beter als je de koffie mixt met deze ‘aba’. In elk geval is de koffie heerlijk. Het contrast met de koffie van mijn gastgezin is groot, daar hebben misschien 4 koffiekorrels in gezwommen. De rest is panela (een product van suikerriet). Lekker zoet, maar de koffie proef je nauwelijks. Een ding waar ik hier aan gewend geraakt ben is koffie zonder melk. Zonder suiker gaat hier niet lukken, men houdt erg van zoet.

  • 22 November 2014 - 20:20

    Ludy:

    Hoi, ws houdt hij Carnica's. Heerlijk het hele jaar door bloemen, in Italie en veel streken van Frankrijk hoef je in de winter ook niet bij te voeren. Op het eiland was 1 kast van hout van mijn mede-imker omgeschopt door een vandaal, ik hoop stiekem dat ze hem hebben lek gestoken..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Actief sinds 24 Aug. 2014
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 13592

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 06 December 2014

Op avontuur in Ecuador

Landen bezocht: