Rariteiten - Reisverslag uit Cuellaje Alto, Ecuador van Mirjam Timmer - WaarBenJij.nu Rariteiten - Reisverslag uit Cuellaje Alto, Ecuador van Mirjam Timmer - WaarBenJij.nu

Rariteiten

Door: Mirjam Timmer

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

04 Oktober 2014 | Ecuador, Cuellaje Alto

Een broodje (hier heet het een tortilla) eten met een ijsje. Niks mis mee toch? Het is net een broodje met jam.
Voor op het lijstje ‘wil ik liever niet meer eten’: rijst met aardappels en pasta, overgoten met een soort carbonara saus.
De palen van prikkeldraad afrasteringen zijn hier bomen. Dat rot niet en gaat vele jaren mee omdat de boom getopt wordt als hij te hoog wordt en dan vrolijk weer uitloopt. Best slim en het ziet er nog leuk uit ook! Het type boom dat ze gebruiken is natuurlijk op basis van ervaring gekozen.
Dat er soorten bananen bestaan dat wist ik wel. Maar dat er hier in Ecuador al zes soorten bestaan die allemaal voor verschillende gerechten gebruikt worden, dat wist ik niet. Eén soort triggert mij: de Maqueño. Een mengsel van de nog groene banaan, boter, panela (een rietsuikerklont) en hele jonge kaas gaat op een groot blad van een soort bananenplant. Het geheel wordt dichtgevouwen en 20 minuten in een stoompan gelegd. Het resultaat is een vrij machtig maar erg lekker ‘broodje’.
Kaas maken ze hier door melk zachtjes ter verhitten en er enkele korreltjes van een bacterie aan toe te voegen. Als het geheel flink is gaan klonteren wordt het uitgeknepen en in een stuk pvc-buis gedaan waar gaatjes in geboord zijn. Een nacht in de koelkast en je hebt hele jonge kaas. Er zit niet heel veel smaak aan, daar zou ik nog wel eens mee willen experimenteren.
Ze oogsten hier de honing van wilde bijen en eten die met raat en al! De honing die ik voorgeschoteld kreeg bevatte zelfs dode bijen! Ik ben heel selectief aan het prutsen geweest om in elk geval een beetje honing zonder toevoegingen op mijn tortilla te krijgen.

  • 05 Oktober 2014 - 12:08

    Ludy Jongkind:

    Ha,ha dode bijen eten. Het schijnt de toekomst te hebben, insecten eten om aan de eiwitten te komen...

  • 06 Oktober 2014 - 08:25

    Jolanda Buitenhuis:

    haaai Mirjam

    jeetje wat geniet ik van jouw verhalen smullen gewoon.
    behalve dat van dat beest in je teen jakkes wat eng.
    wat een onderneming en wat hebben wij toch een heerlijk makkelijk leven hier als ik dat zo lees bij jou daar.
    ik denk dat ik gewoon te lui ben om daar te wonen :)
    kilometers lopen voor van alles brrrr mij niet gezien ik pak liever de Jamai-o-biel haha.
    maar ik denk dat het wel hele mooie herinneringen zijn die je daar maakt want onvergetelijk dat zal het ongetwijfeld zijn.

    geniet meis ik blijf je volgen

    knuffels Jolanda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Actief sinds 24 Aug. 2014
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 13623

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 06 December 2014

Op avontuur in Ecuador

Landen bezocht: