Terug in de Intag Valley - Reisverslag uit Cuellaje Alto, Ecuador van Mirjam Timmer - WaarBenJij.nu Terug in de Intag Valley - Reisverslag uit Cuellaje Alto, Ecuador van Mirjam Timmer - WaarBenJij.nu

Terug in de Intag Valley

Door: Mirjam Timmer

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

12 Oktober 2014 | Ecuador, Cuellaje Alto

Er gaat dagelijks één bus naar het gebied waar ik werk: om 13.00 uur. Als die bus vol is (staanplaatsen zijn niet toegestaan), dan kan je pas de volgende dag om 13.00 uur vertrekken. Voor de zekerheid heb ik dus een dag eerder mijn kaartje gekocht, ik heb het niet zo op dergelijke verrassingen. Het eerste traject vanuit Otavalo is keurig geasfalteerd, na pakweg 45 minuten gaat het asfalt over in onverharde weg. En ja hoor, opnieuw was er oponthoud. Men is druk bezig om deze weg te verbeteren, maar aangezien er slechts één baan is, betekent dat oponthoud. We hebben een half uur staan wachten, maar mochten er toen (al) door. Vier uur later was ik weer in El Rosario en begon mijn toch naar boven. Mijn bepakking was inmiddels wat uitgebreid, ik ben tenslotte een paar dagen op plekken geweest waar wél winkels zijn en ben dan plotseling ook weer een echte toerist… Toch merk ik nu eindelijk dat mijn conditie beter aan het worden is. Mijn hart pompt niet meer in mijn keel en de verzuring in mijn beenspieren laat langer op zich wachten.

De lessen op het schooltje zijn nog niet begonnen, ik heb dus nog een paar dagen weinig te doen. Er logeren inmiddels drie kleinkinderen bij de familie en die vinden deze ‘gringa’ bijzonder interessant. Bij alles wat ik doe word ik gevolgd en mijn Spaanse juffie vindt het maar zo zo dat er nog twee aandachttrekkers bij zijn gekomen. Ze is ineens een stuk feller geworden in het verbeteren van mijn fouten, vooral als het gaat om mannelijke en vrouwelijke vervoegingen. Een fout twee keer maken levert mij een geërgerde verbetering op. Helemaal als ik voor de derde keer dezelfde fout maak: La flor! No la flora! Y las flores! No las floras!
Het kleine mannetje van twee jaar kan bijzonder innemend zijn, vooral als hij de slappe lach krijgt. Probeer hem echter niet te dwarsbomen in wat hij wil, want dan krijg je een schreeuw voor je kiezen en als het even tegen zit ook nog een tik. Meneertje weet heel goed wat hij wil en trekt zich er niets van aan als hem iets verboden wordt. Dat levert met enige regelmaat dus een flinke woordenwisseling en een dramatische huilbui op. Pfff, kleine kinderen, vermoeiend hoor!
De oudste (een meisje van twaalf jaar) zit al aardig in het patroon van dienstbaar zijn. Dat is de rol die de vrouw hier heeft, altijd dienstbaar aan haar echtgenoot en zorgend voor haar kinderen. De oudste heeft dat zintuig voor zorgen en helpen al flink ontwikkeld. Ze is aan het wassen, koken, vegen, let op haar broertje, doet keurig wat haar wordt opgedragen. Als ik haar mening vraag dan weet ze het niet, als ik vraag wat ze wil dan maakt het haar niet uit. Brrr, ik krijg er de kriebels van. Een keurslijf waar ik het spaans benauwd van krijg. Ik geloof dat ik maar niet in Ecuador blijf hangen…

De Ipad heeft een magische aantrekkingskracht. Hoewel ik nauwelijks spelletje op dat ding heb zitten, ontstaat er een ware competitie met het spel ‘falldown!’. Ze hebben de grootste lol met ‘sounddrop’, maar begrijpen nog niet zoveel van sudoku. De oudste bijt zich er wel in vast, maar gaat gewoon proberen als ze het even niet meer weet. En ja, dan loop je vast…
Vrijdag avond hadden we ineens een stevige regenbui. Zo ene waarvan je binnen 2 minuten doorweekt bent. En dan blijkt opeens dat er een behoorlijk probleem zit in de constructie van het huis. Met bakken komt het door het plafond heen druipen, op de plek waar twee daken elkaar ontmoeten en een goot het water zou moeten opvangen en afvoeren. Emmers, dweilen, grote pannen, alles wordt aangedragen om het water op te vangen. Gelukkig duurt de bui niet zo lang en blijft de schade binnen de perken. Maar dat er iets moet gebeuren voordat het regenseizoen start, dat is wel duidelijk.
Als ik de volgende dag bekijk hoe de constructie in elkaar zit, begrijp ik het probleem wel. De goot is veel te ondiep en loopt te weinig af. Hij overstroomt gewoon! Schoonzoon ziet gelukkig hetzelfde, zodat deze ‘gringa’ zich er niet echt mee hoeft te bemoeien.

Eerlijk gezegd zal ik blij zijn als het schooltje weer begint. De dagen bij de familie zijn lange dagen, omdat ik zo weinig te doen heb. Ze rooien het met elkaar prima, laten mij toekijken bij van alles, maar in de twee weken dat ik vakantie had, heb ik nauwelijks iets te doen gekregen op de boerderij. Ik zoek klusjes, vraag met regelmaat of ik iets kan doen, houd de kleinkinderen bezig, maar zit mij iets te vaak gewoon te vervelen.
Vanaf morgen ga ik het mogelijk drukker krijgen, dan is het de bedoeling dat muziekliefhebbers uit de parochie elkaar ontmoeten en met mij in gesprek gaan om te kijken of we op zaterdag en of zondag in het dorp iets met muziekles of samen musiceren kunnen. Ik ben benieuwd of het Christina gelukt is om ze bij elkaar te krijgen.
Waar ik op dit moment echter het meest naar uitkijk, is de aankomst van Jan. Hij zal tien dagen bij mij zijn. We gaan 5 dagen de Galapagos eilanden bezoeken en daarna reizen we naar Intag. We slapen twee nachten bij mijn gastgezin, gaan een ochtend naar het schooltje, en vertrekken weer om 05.30 uur om op tijd in Quito te zijn voor zijn terugvlucht. Zo’n zin om Jan weer te zien!

Helaas geen foto's deze keer. Ik kan de batterij van mijn camera weer laden (eindelijk de zekering gevonden die ik nodig had voor mijn eurostekker) en heb foto's gemaakt met die camera. Helaas heb ik het snoer niet bij me waarmee ik de foto's in mijn laptop kan laden. Dat heeft jan hoop ik straks bij zich...

  • 12 Oktober 2014 - 14:53

    Karel:

    Jeetje Mirjam weer wordt het mij duidelijk dat mijn idee van waar je bent slechts er vluchtige indicatie is. Bijzonder dat spanning, hoop en verveling in zo'n ver oord elkaar afwisselen. Ik vind het moeilijk om in te schatten in welke mate je het naar je zin hebt. Uitkijken naar Jan: doe hem de groeten, jij zult hem eerder zien dan ik.

  • 12 Oktober 2014 - 15:04

    Huub:

    Galapagos: Super joh. Klinkt als een droom. Vergeet niet te duiken als het even kan; ik ben erg benieuwd.Geniet ervan
    Veel groeten
    Huub

  • 12 Oktober 2014 - 15:13

    Marian:

    Wat leuk voor je dat Jan komt. Ik kan me helemaal voorstellen dat je snakt naar een bekende, die dan ook nog een missende kabel bij zich heeft... Heel veel plezier samen! Liefs, Marian

  • 12 Oktober 2014 - 16:25

    Netty Veltman:

    Het was weer heel leuk om over je belevenissen te lezen. Veel plezier samen als Jan er is. Gaan jullie dan daar samen muziek maken?

  • 12 Oktober 2014 - 17:37

    Winnifred:

    ah! Dat is fijn dat Jan jouw kant op komt. Volgens mij kun je dat wel gebruiken. Het is niet altijd maar gemakkelijk in den vreemde zo blijkt..........ik kan mij daar wel een voorstelling bij maken. Geniet samen van de reis naar de Galapagoseilanden!

  • 12 Oktober 2014 - 22:24

    Herman:

    Hele goeie tijd met Jan!

  • 12 Oktober 2014 - 22:57

    Jan:

    Het snoertje ligt klaar

  • 12 Oktober 2014 - 23:39

    Mieke Timmer-Dorsman:

    Het is zo mooi je belevenissen te kunnen lezen. Als ik het goed begrijp heb je een aardige aanvulling op je taak als gezellige en bijzondere oppas voor de kleinkinderen, ken je nog oude Nederlandse kinderliedjes, vast wel.
    Wat heerlijk dat Jan naar je toe komt, een mooie tijd samen.
    Veel liefs en alle goeds, je ouders

  • 13 Oktober 2014 - 08:37

    Amneke:

    Wat weer een leuk verhaal Mirjam! Geniet zo van wat je schrijft, het is net een boek dat je aan het lezen bent, ik kijk nu alweer naar het volgende stukje uit... Fijn dat Jan komt en dat jullie naar die beroemde eilanden gaan, geweldig!! Geniet ervan en we lezen graag de verhalen, liefs A en B

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Actief sinds 24 Aug. 2014
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 13890

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 06 December 2014

Op avontuur in Ecuador

Landen bezocht: