Galapagos, Isla Santa Cruz - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Mirjam Timmer - WaarBenJij.nu Galapagos, Isla Santa Cruz - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Mirjam Timmer - WaarBenJij.nu

Galapagos, Isla Santa Cruz

Door: Mirjam Timmer

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

26 Oktober 2014 | Ecuador, Galápagos

De aankomst op het eiland Baltra is bijzonder. Speurhonden controleren alle bagage en het landschap is tot in de verre omtrek totaal verdord. Overal dode bomen, geel gras, cactussen, een vreemde gewaarwording. We hebben eerst een oversteek naar isla Santa Cruz per boot van 10 minuten, daarna een rit van pakweg 45 minuten met de bus naar het stadje Puerto Ayora. Als we het hoger gelegen deel van isla Santa Cruz over zijn, explodeert het landschap ineens in een groene oase. Later horen we dat het dorre deel soms overspoeld wordt door de zee. Dat verklaart de dorheid wel.
We droppen onze spullen bij de hostel en gaan op verkenning. De kustweg blijkt een aaneenschakeling van souvenierwinkels en restaurants, maar ook een kleine visafslag waar pelikanen en zeehonden elkaar verdringen, bedelend om een vissekop. Ze worden niet weggejaagd, maar rustig aan de kant geduwd.
In het Darwin onderzoekscentrum zien we voor het eerst schildpadden. Wat zijn ze groot! Aan het strand liggen de eerst leguanen. Ze zijn grijs/zwart, de kleur van het lavagesteente waar dit eiland uit bestaat. De vis in een gember/sinaasappel saus is verrukkelijk, een prima binnenkomer voor de Galapagos eilanden (restaurant Rocks). Smaakt naar meer.
Helaas verstapt Jan zich in het hostel en glijdt hij ook nog eens uit over de vloer die ingesmeerd lijkt te zijn met olie. De rest van de vakantie loopt hij kreupel, een spier in zijn been heeft een flinke optater gekregen.
De volgende dag gaan we naar El Chato, een privé terrein waar we vrij tussen de schildpadden rond mogen lopen. Wat een geweldige beesten! Enorm lange nekken, enorme schilden, en we kunnen heel dichtbij komen zonder dat ze angst of afweer tonen. Er is ook een lavatunnel, waar we deels doorheen kunnen lopen. Zo'n tunnel ontstaat doordat de lava aan de bovenkant afkoelt door de lucht. Een onderstroom vloeit verder en zo ontstaat een soort grot.
Het plan was om daarna naar las Grietas te gaan, maar dat blijkt een paar maanden gesloten. Daarvoor in de plaats huren we fietsen en crossen heerlijk het eiland over. Fietsen gaat Jan heel goed af.
We eten bij het 2e restaurant uit de lonely planet wat ons leuk leek (Garrapara) en opnieuw is het een fijne ervaring. Opnieuw vis natuurlijk, die kans laten we ons niet ontnemen.
Morgen naar Isla Isabella. Snorkelen, kayakken, wandelen en fietsen. Vroeg naar bed, want de boot vertrekt al om 7.00 uur.

• 26 Oktober 2014 - 11:09

Marian:

Ik heb hier google maps bij nodig, maar ik begrijp nu waar jullie zitten. Arme Jan! Nog veel plezier daar op de Isla.

Liefs, Marian