Verwondering - Reisverslag uit Cuellaje Alto, Ecuador van Mirjam Timmer - WaarBenJij.nu Verwondering - Reisverslag uit Cuellaje Alto, Ecuador van Mirjam Timmer - WaarBenJij.nu

Verwondering

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

01 November 2014 | Ecuador, Cuellaje Alto

Ecuador is een land met prachtige natuur, grote gebieden die nog ongerept zijn en vele natuurreservaten. Overal vind je bordjes met het verzoek om geen vuil op straat te gooien. In de bus zijn vuilniszakjes. Toch is het op de een of andere manier heel normaal voor mensen in de bus om vuil uit het raampje te gooien. Toch gooien de kinderen elke pauze rotzooi op de grond, ook al moeten ze na elke pauze opnieuw alle rotzooi oprapen die ze zelf hebben weggegooid.

Wij Hollanders zijn in meer of mindere mate gewend om onze kleren netjes op te vouwen en op te hangen. Hier in Ecuador kent men dat niet. De kledingkasten bestaan uit laden, daar worden de kleren gewoon in gemikt. Het is een geweldig gezicht om een puber op zoek te zien zijn naar een kledingstuk. De hele lade wordt omgekeerd op het bed en dan begint het graven. Net zo lang tot het betreffende kledingstuk gevonden is. Dit is overigens niet alleen een ‘puber-ding’, een puber kan het echter met zoveel ongeduld doen dat het heel vermakelijk wordt.

Kleding wassen doe ik niet meer als het bewolkt is of regent. Als er geen zon is, duurt het eindeloos totdat de was droog is. De luchtvochtigheid is hier vrij hoog, eigenlijk blijft alles klam. Ach ja, je moet het een keer meemaken om te begrijpen waarom je gastvrouw de was soms opspaart tot onwaarschijnlijke hoeveelheden en soms een was doet van een paar kledingstukken. Alleen als de zon schijnt wordt het echt droog en dat gebeurt dan ook heel snel.

De kinderen van het schooltje zijn mij steeds vaker aan het aanraken. Deels komt dat doordat ze vertrouwd met mij raken, maar het gaat hen er vooral om dat ze willen voelen hoe een lichte huid voelt. Dat ik inmiddels flink bruin ben (zelfs bruiner dan sommige kinderen), maakt niet uit. In hun beleving is mijn huid blank en die van henzelf donker. Mijn haar is helemaal een aanraking waard: veel dunner en zachter dan dat van henzelf en vreemd licht.

In Nederland zijn we drie zoenen gewend. Ken je dat? Als je iemand zoent, dat je dan niet weet of je moet beginnen bij de rechter of bij de linker wang? Ik heb die verwarring zo nu en dan. Als ik in Spanje ben moet ik steeds weer wennen aan twee zoenen. Dan is de verwarring pas later: oh nee, twee zoenen. De start is duidelijk: altijd rechts. Hier in Ecuador is het op de een of andere manier allemaal heel duidelijk. Eén zoen. En altijd op de rechter wang. Geen enkele keer ben ik in verwarring geweest over het aantal of welke wang ik eerst zou zoenen. Waardoor? Ik weet het niet. Misschien dat één zoen gewoon helder is?

  • 01 November 2014 - 19:10

    Winnifred:

    Dank weer voor de up dates! En je hebt inmiddels foto's van de Galapagos geplaatst. Super!

  • 02 November 2014 - 11:36

    Ella:

    Mooie verhalen deel je toch met ons. Ben erg benieuwd hoe Jan jouw "thuissituatie" en je schooltje ervaren heeft. Is hij er nog? Of is hij al weer thuis?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Actief sinds 24 Aug. 2014
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 13617

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 06 December 2014

Op avontuur in Ecuador

Landen bezocht: