Zegening van huis en haard - Reisverslag uit Cuellaje Alto, Ecuador van Mirjam Timmer - WaarBenJij.nu Zegening van huis en haard - Reisverslag uit Cuellaje Alto, Ecuador van Mirjam Timmer - WaarBenJij.nu

Zegening van huis en haard

Door: Mirjam Timmer

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

09 November 2014 | Ecuador, Cuellaje Alto

Na de dia de los Difuntos (afgelopen zondag), worden in een week tijd alle huizen van katholieke mensen bezocht. Dinsdag was Aida druk aan het schoonmaken, want op die dag was ‘ons’ huis aan de beurt. Een groep mensen draagt een beeld van de maagd Maria met zich mee en er loopt een priester mee. Stel je even voor wat dat betekent. Over smalle bergpaadjes, klimmen en klauteren, hier en daar een fijne touwbrug die moet worden overgestoken, en dat beeld moet op de schouders blijven staan.
Het beeld wordt ergens in huis neergezet, waarna de Priester een gebed uitspreekt, zout in een bakje met water strooit en dat water zegent. Elk gezinslid krijgt een kruisje op het voorhoofd getekend met het gezegende water. Ja, ineens was ik ook gezinslid en kreeg een kruisje op mijn voorhoofd. Vervolgens wordt het gezegende water in alle kamers van het huis rond gesprenkeld onder het uitspreken van zegeningen. Alfonso wilde graag dat zijn tomatenbomen ook gezegend werden, dus onderweg naar het volgende huis werd er even een tussenstop gemaakt om de tomaten te zegenen. Het is de bedoeling dat elk huishouden een financiële donatie doet, voor het grote feest eind november. Dat feest is een mix van religieuze en wereldlijke zaken, zoals we er zoveel kennen in europa. Voor de niet religieuze mensen van de vallei is het lekker eten en drinken, muziek en dans in het dorp Cuellaje, voor de katholieken is het de mis, bidden, dankbaar zijn en daarna lekker meefeesten.
Geweldig om te zien hoe belangrijk die zegening is voor Alfonso en Aida. Alles moet keurig schoon zijn, ze douchen zich uitgebreid en trekken hun mooiste kleren aan, zorgen dat alles ruim op tijd klaar staat en tonen zich bijzonder dankbaar als het ritueel achter de rug is.
Wat het met mij doet? Ik vind het eerlijk gezegd nogal een poppenkast. Veel uiterlijk vertoon waar ik als nuchtere Hollandse het nut niet zo van inzie. Voor het maken van foto’s was het overigens wel heel leuk!

(de foto's komen volgende week, ik heb het snoertje niet bij me.)

• 09 November 2014 - 16:40

Liesbeth:

He nuchteren Lena!!!
    Wanneer of waarvoor ga jij alles aan kant maken, jezelf opdoffen en kijk je er vol verwachting naar uit en ben je dankbaar?
    Is het echt poppenkast? Mooi toch hoe deze mensen vertrouwen en dankbaar zijn en daar veel voor over hebben!
    Best een nuchtere reactie van een gevoelige dame die zelf ook veel emoties kent en aanvoelt.
    Wat maak je toch veel mee Mirretje dat zal straks best wennen zijn als je weer hier bent.
    Ik ben heel erg benieuwd naar je plannen als je straks terug bent en of je ervaringen daar er een rol in spelen. Blijf genieten en ervaringen opdoen, je levenswijsheid groeit.
    Liefs en tot gauw Liesbeth

• 09 November 2014 - 21:59

Esther:

Hoi Mir, vanuit de protestantse kerk worden niet zoveel rituelen gebruikt. Ik vind het altijd wel mooi om te zien wat de rituelen met mensen doen. Het geeft houvast en steun vooral in moeilijke periodes.
    Leuk dat je die dingen mee maakt en dat kan ervaren als gezinslid. Dan voel je je wel heel welkom en thuis.
    Groetjes

• 15 November 2014 - 11:24

Marcel:

Geloof, hoop en liefde.....
    Het zit er allemaal in.
    Mooi hoor.