Vlees? - Reisverslag uit Cuellaje Alto, Ecuador van Mirjam Timmer - WaarBenJij.nu Vlees? - Reisverslag uit Cuellaje Alto, Ecuador van Mirjam Timmer - WaarBenJij.nu

Vlees?

Door: Mirjam Timmer

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

14 November 2014 | Ecuador, Cuellaje Alto

Er wordt hier nauwelijks vlees gegeten. Zo nu en dan wordt er een kip geslacht en daar eten we dan dagen van. Op je bord vind je een berg rijst en een berg bonen of gekookte mais of camote (lijkt op aardappel). Daar bovenop een beetje koolsalade en ergens aan de rand een klein stukje kip met bot. Soms één sardientje uit blik. Afgelopen week was Aida (mijn gastvrouw) druk in de weer met een lange sliert, een afgeknipte plastic fles en een berg groene massa. De fles fungeerde als trechter en de groene massa werd in de sliert gepropt. Je raadt het al: die sliert bleek varkensdarm te zijn. Ze was zich te buiten gegaan aan gekocht ‘vlees’. De groene massa was gekookte kool. Natuurlijk wilde ik ook proberen of ik zo’n darm kon vullen, best leuk werk. Het idee dat ik die ‘worst’ zou moeten eten stond mij iets minder aan, maar daar dacht ik maar niet teveel bij na. De meters ‘worst’ gingen in het kokende water en werden een hele tijd gekookt. Toen het eenmaal op mijn bord lag, samen met gekookte aardappels, moest ik mijzelf even flink onder controle houden. Terwijl Aida en Alfonso met smaak aan het eten waren, heb ik mij door mijn portie darm heen geworsteld. Wat een ellende! Taai en muffig. Maar, ik heb er weer een ervaring bij en ben niet ziek geworden… My kingdom for a steak…

  • 14 November 2014 - 20:07

    Winnifred:

    En cavia dan? Of is dat de ultieme delicatesse?

  • 14 November 2014 - 22:52

    Ella:

    JECH!!! Dat klinkt inderdaad vrij onsmakelijk. Dapper dat je het gegeten hebt. Je zult wel een geheel nieuw smaakpalet hebben ontdekt ondertussen!

  • 15 November 2014 - 00:05

    Herman:

    Ha Mirjam, het klinkt zo niet lekker. Toch kan ik me voorstellen dat je met de juiste specerijen en kruiden lekkere worstjes kan maken van kool (als die niet te snotterig is gekookt...). (En natuurlijk zit er darm rond worstjes. Wat anders?) Het moet daarna natuurlijk ook nog eens goed klaargemaakt worden...

    Net bij vrienden heerlijke kip korma gegeten, mmmmm

    Groet uit koud NL

  • 15 November 2014 - 07:41

    Mieke:

    Dat klinkt als boerekool in worst, hier gaan worstjes ook in varkensdarm,dan schuiven ze de darm eerst op de spuitmond en draaien steeds stukjes dicht om korte worstjes te maken. Frits maakte ze ook van onze koe met gekruid gehakt. Je reisverslagen zijn om te smullen. Veel liefs en alle goeds, je ouders.

  • 15 November 2014 - 10:16

    Netty:

    grappig om te lezen dat je de muziek voor het koor "thuis" gaat uitwerken. Volgens mij ga je, thuis in Nederland, meteen een lekkere lap vlees nuttigen. Hoe lang blijf je nog? Ze zullen je daar heel erg gaan missen.

  • 15 November 2014 - 12:35

    Esther:

    He getsie Mir, ik denk dat je ondertussen je broekriem wel nodig hebt. Van dit eten zul je niet echt aankomen. Neemt niet weg dat wij ons steeds meer schamen over de eisen die wij stellen aan een gevarieerd weekmenu. Wat een weelde.
    Leuk om te lezen dat je expertize wordt geraadpleegd en op prijs wordt gesteld. Op deze manier laat je iets moois achter.
    Groetjes en liefs MEQ

  • 17 November 2014 - 18:05

    Duco:

    Tsja, dit is vast niet het beste moment om te vertellen dat al die lekkere authentieke Spaanse, Franse en Nederlandse worstjes op dezelfde manier gemaakt worden... Wel met een iets andere vulling en waarschijnlijk met een ander stuk darm (dunne i.p.v. dikke). :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Actief sinds 24 Aug. 2014
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 13612

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 06 December 2014

Op avontuur in Ecuador

Landen bezocht: